Музичка култура 5

Музичка култура
за пети разред
унапређени штампани
И дигитални уџбеник
Приликом писања уџбеника за музичку културу за пети разред основне школе наш основни циљ био је да креирамо уџбеник који ће својим изгледом, садржајем и методичком апаратуром бити прилагођен ученици/ученику двадесет првог века – усклађен са њеним/његовим интересовањима и претходним знањима. Уџбеник одликују:...
- атрактиван и модеран дизајн заснован на пажљиво одабраним фотографијама, занимљивим илустрацијама и оригиналним визуелним решењима у оквиру методичких апаратура;
- пажљиво одабране и на занимљив начин презентоване информације из релевантних извора; настојали смо да у основни текст интегришемо и садржаје из популарне културе, па се тако међу музичким нумерама налазе и песме „Буђење раног пролећа“ Момчила Бајагића Бајаге, „Певам дању певам ноћу“ Корнелија Ковача, у извођењу Здравка Чолића, и друге;
- разноврсни налози, у којима се активирају дечја претходна знања из ове и других области, а у њиховом решавању користе различите интелигенције – телесно-кинестетичка, музичка, вербално-лингвистичка, интраперсонална и друге; У свакој од лекција примењен је приступ од звука (музике) ка теорији, а ученице и ученици се подстичу да промишљају, самостално закључују, трагају за информацијама и интегришу знања из различитих области; Међу бројним интересантним налозима издвајамо упознавање са пентатонском лествицом кроз покрет („скокофон”), праћење и цртање „музичких мапа“ уз слушање музике и извођење покрета уз њих, осмишљавање представе по узору на грчку трагедију, користећи мит о Пандори као основу и песму из домена популарне музике „Кад се неко нечем добром нада“ као насловну нумеру, уз самостално писање текста, осмишљавање костима и маски, итд.
Уџбеник чине три сегмента – „Музички времеплов“ (посвећен области историје музике, односно области Човек и музика), „Пут у извођачко царство“ (посвећен области Музички инструменти) и „Музичка пловидба кроз теме“ (посвећен областима извођења, слушања музике и музичког стваралаштва). Сваки од сегмената подељен је на поглавља, а унутар појединих поглавља налазе се лекције о кључним музичким појмовима који су предвиђени за обраду у овом разреду. Свако поглавље има своју водичицу/свог водича, који води децу кроз одређену област, а илустрације представљају водичице и водиче у различитим ситуацијама, пратећи текст поглавља. Називи водичица и водича су усклађени са поглављима – Лулу води ученице и ученике кроз праисторију, Клео кроз старе цивилизације, Талес кроз период антике, Остоја кроз сегмент о инструментима, Цвета кроз поглавље о природи, Ана кроз део о игри, Радојица кроз фолклор, а Љубица кроз тему љубави.
Штампани уџбеник прати велики број квалитетних снимака нумера за певање и слушање – чак 38 нумера за певање и 43 нумере за слушање. Већину нумера за певање изводе солисти хора „Чаролија“ Леонтине Вукомановић, док се међу нумерама за слушање налазе извођења хора Колибри, Владе и Гилета, Боре Дугића, Берлинске, Бечке и Њујоршке филхармоније, Лондонског симфонијског оркестра, Симфонијског оркестра РТС-а, Хора РТБ-а и бројна друга.
Упутства и питања у вези са слушањем музике налазе се у оквиру посебно осмишљене и визуелно издвојене методичке апаратуре, у којима се ученице и ученици најпре упућују на глобално
слушање музике и вербализовање својих доживљаја, а затим следе занимљивости о слушаним делима, или њиховим ауторкама и ауторима. На крају, пратећи захтев из наставног програма да ученица/ученик треба да има јасно формулисана упутства на шта да усмери пажњу приликом слушања музике како би могла/могао да прати музички ток, креиране су иконице за сваки од појединачних елемената музичког тока, (као што су темпо, динамика, боја, мелодија, ритам и музички облик), поред којих се налазе питања у вези са одслушаним нумерама. Додатну подршку разумевању утицаја појединих музичких елемената на укупно звучање композиције ученицама и ученицима обезбеђују и постери који се налазе у прилогу уџбеника, на којима су систематизована знања везана за сваки од појединачних музичких елемената.
Свако поглавље завршава се сегментом „Примени и утврди своја знања“, у ком је акценат управо на примени знања, односно њиховом смештању у употребни контекст.
Поред основног текста, у уџбенику постоје и сегменти текста намењени посебно заинтересованим ученицама и ученицима, али и додатни задаци намењени њима.
Аутори:
Габријела Грујић,
Маја Соколовић Игњачевић,
Саша Кесић
РЕКЛИ СУ О УЏБЕНИКУ

е-mail Newsletter
Пријавом на нашу имејл листу сагласни сте са политиком приватности
Viber/SMS Newsletter
Пријавом на нашу Viber/SMS листу сагласни сте са политиком приватности