Наручите на еКњижари

Вести

23.04.2020.

Приче из средњовековне Србије – ликовни задатак

Приче из средњовековне Србије – ликовни задатак

Како је у априлу предвиђено да се обрађује наставна тема Комуникација и начини комуникације, предлажемо вам да са својим ђацима организујете ликовни задатак – „Приче из средњовековне Србије”, чија концепција омогућава ученицима да се самостално и кроз истраживачки приступ баве темама и мотивима српске средњовековне уметности, истражујући комбиноване ликовне технике.

Обрађујући тему Комуникације, ученике смо учили да људи комуницирају – размењују информације, ставове и емоције различитим средствима – путем слике, речи, покрета, мимике, геста, те да симболи у ликовној уметности могу бити једноставни или сложени облици који представљају неки појам, радњу, бића, односе или одређени амбијент. У том контексту, након што су већ савладали теме и мотиве у уметности, треба им понудити кратку историју сликарства и организовати ликовну активност која ће се базирати на знању стеченом о српској средњовековној уметности и њеним карактеристикама. Ученици се са овом темом могу упознати у уџбенику Ликовна култура за 6. разред, у којем се обрађују најрепрезентативнија дела српске црквене архитектуре, фреско-сликарства и илуминираних рукописа. Како би им поменути материјал био визуелно дочаран, користити мултимедијални ПДФ, поглавље Комуникација, и упутити их на стране 5, 6, 7 и 8. На основу поменуте лекције ученици ће стећи основна знања, нпр. о начинима украшавања средњовековних књига (5. страна мултимедијалног ПДФ-а), на којој ће добити довољно информација о илуминираним рукописима, као и репродукцију једне странице Мирослављевог јеванђеља. Кликом на галерију слика репродукција странице Мирослављевог јеванђеља ће се приказати у већој размери, сасвим довољној да ученици уоче карактеристике иницијала. Основне архитектонске и сликарске појмове ученицима објаснити на основу слика из галерија са 6. и 7. стране, а потом да би на забаван начин поновили све нове појмове, упутити их на решавање осмосмерке, задатка на 8. страни мултимедијалног ПДФ-а.

Од великог је значаја направити корелацију са садржајима других наставних предмета, пре свега са историјом и музичком културом, како би ученицима било омогућено да се лакше подсете претходно стечених знања и усвоје нова. У том контексту мултимедијални ПДФ-ови и е-уџбеници Издавачке куће Klett су од велике помоћи. Наставник може нпр. прво приказати кратак видео о српској средњовековној музици који смо за потребе корелације са предметом музичка култура поставили на 6. страну мултимедијалног ПДФ-а уџбеника Ликовна култура за 6. разред. Наставник може упутити ученике на уџбеник Историја за 6. разред ИК Klett и лекције:

3.4. ПОСТАНАК СРПСКОГ КРАЉЕВСТВА

3.5. УСПОН СРПСКОГ КРАЉЕВСТВА

3.6. ВРХУНАЦ СРПСКЕ ДРЖАВЕ И СТВАРАЊЕ ЦАРСТВА, у којима ће пронаћи мноштво мултимедијалног материјала, од задатака, едукативних видео-материјала до илустрација, као и на уџбеник Музичка култура за 6 разред, ИК Логос и лекцију СРЕДЊИ ВЕК И РЕНЕСАНСА, у којој се могу упознати са средњовековном музиком и послушати Мокрањчев Тропар Св. Сави.

У овим данима много музеја је омогућило бесплатно разгледање уметнина које чувају, као и онлајн изложбе, стога наставник може ученике упутити на нпр. сајт Народног музеја, односно галерију фресака која му припада http://www.narodnimuzej.rs/ и рећи им да самостално истраже средњовековне фреске.

За реализацију ликовне активности „Приче из средњовековне Србије” ученицима саопштити технике, прибор и материјале. Ученике треба подстицати да истражују изражајне могућности комбиноване технике, као и различите теме и мотиве.

Ликовна техника: комбинована

Прибор: четке различитих дебљина, крпа за брисање, посуда за воду, држаља и перо за туш

Материјали: водене боје, туш, воштани и суви пастели, темпера, лист из блока

Beautiful still life with professional art materials, close up

На средњовековним фрескама и иконама приказане су различите сцене из живота светаца, библијске сцене и сцене из српске средњовековне историје. Сликари су, осим описивања догађаја кроз приче у сликама, најчешће преносили поруке о важним животним вредностима које људи треба међусобно да негују – љубави, вери, нади и другим.

Илуструј у свом раду неку сцену из средњовековне Србије. Као инспирацију можеш да користиш књижевне текстове који говоре о животу Светог Саве, другим светитељима, владарима и члановима владарских породица. Имај на уму да твој рад не треба да буде имитација правила сликања која су важила за средњовековно сликарство.