Вести
06.03.2018.Како треба радити са музичким талентима
Улога наставника је од највећег значаја, подразумева посвећеност и велико ангажовање у оквиру редовне и додатне наставе − Базични таленат у погледу слуха, моторике и музикалности може препознати сваки наставник музичког васпитања у основној школи
Можда некад није лако, али је свакако лепо радити са децом, нарочито талентованом децом, а са изразито талентованим ученицима је најтеже и најлепше радити. У музичким школама настава инструмента или соло певања је индивидуална, а за остале предмете организована је у мањим или већим групама ученика, односно организација рада је у складу са потребама.
Изузетно талентован ученик се препознаје прво на пријемном испиту. У току школовања изузетно надарени ђаци брже напредују, савладавају обимније програме, често јавно наступају, посвећени су и постижу успехе на такмичењима.
Базични таленат у погледу слуха, моторике и музикалности може препознати сваки наш колега, наставник музичког васпитања у основној школи. Често ти наставници усмеравају ученике да упишу музичку школу, где се талентовано дете даље развија. Данас постоје разни изазови које пружа модерна технологија, широк дијапазон додатних активности које подразумевају мање рада и одрицања, али то не важи за ученике који се баве музиком. Потребни су сати вежбања, учења и одрицање од слободног времена, зарад успеха и напретка у бављењу музиком. У раду са талентима најважније је мотивисати их, развити им љубав према музици, подстицати самосталност, нивелисати трему и развити интегритет.
Улога наставника је од највећег значаја, подразумева посвећеност и велико ангажовање у оквиру редовне и додатне наставе. Школа има значајну улогу у смислу подршке, организације додатних активности, усмеравања на све видове усавршавања. Изузетно је важна подршка породице и спремност на активно учешће у свим активностима. Сви заједно представљају нераскидиви ланац на путу ка успеху и стварању успешног младог музичара.
Као и многе друге области музичка педагогија и музичко извођаштво се изузетно брзо развија. Неопходно је пратити све новине, активно пратити концерте, такмичења, информисати и едуковати се на усавршавањима, путем интернета… У складу са актуелним захтевима, потребно је ускладити програм за сваког ученика, имајући у виду способности и афинитете. То подразумева врло озбиљан и одговоран приступ при одабиру програма за сваког ученика.
Услови за рад у музичким школама би требало да буду бољи него што јесу. Наши инструменти су већином стари по неколико десетина година, користе се свакодневно, што представља отежавајућу околност нарочито у раду са изузетно талентованим ученицима, који свирају велике програме, где је добар инструмент један од најважнијих чинилаца. Поред проблема са инструментаријумом, постоји проблем са нотним издањима која у Србији не могу да се набаве. Школе, наставници у ученици се довијају на разне начине, на пример, наручујемо ноте из иностранства или скидамо са интернета доступна издања.
Музика, као грана уметности, подразумева различите приступе, различите школе, различите трендове. У музичком свету свака информација и сваки нови доживљај, ново искуство представља још један корак у образовању и развоју талента. Учешће на такмичењима, смотрама, у музичким камповима веома је важан услов за развој. На овим манифестацијама ученици стичу нова знања, упознају младе музичаре из домовине и света, учествују у радионицама, оркестарским камповима, присуствују предавањима познатих музичких педагога и извођача, као и њиховим концертима. На такмичењима одмеравају свој таленат са вршњацима и добијају нова искуства, сазнања и подстрек за даљи рад.
Схватајући значај такмичења као манифестације у музичком образовању, као и значај међународне сарадње и нових сазнања, Музичка школа „Даворин Јенко” је покренула Међународно такмичење „Даворин Јенко” које организује сваке године, а овогодишње, које управо траје, је 15. по реду. До сада, за деценију и по, наступило је преко 7000 учесника из 25 земаља. Ове године нам долазе такмичари из Словеније, Мађарске, Аустрије, Италије, Хрватске, Македоније, Бугарске, Црне Горе, Босне и Херцеговине, Пољске, Кореје, Јапана, Немачке, Литваније, Румуније, Швајцарске и Србије – преко 700 такмичара. Оцењује их 35 чланова жирија, признатих музичких педагога и извођача из 10 земаља Европе. За све ове године стекли смо пуно нових пријатеља, знања и искуства, а наши ученици научили су много.
Трудимо се да ђаке учимо правим вредностима. Музика оплемењује и не познаје границе, у том духу их образујемо и васпитавамо. У музичким школама постоји изузетно велики ентузијазам код наставника и наравно да се то преноси на ученике. Водимо бригу о развоју њиховог талента од првог дана школовања. Подстичемо их да негују и граде своје способности, да напредују и изнад свега постану добри и племенити људи, јер ми се бавимо образовањем и – васпитањем. Ђачки успеси су и наши успеси али би било добро када би подршка наставницима била већа. Надамо се да ће у скорој будућности тај проблем бити системски решен.
У музичкој школи радим 34 године, прво као наставник, а потом као директор. И у једној и у другој улози знам колико је важно бити активан, бити у току са новинама, спремати ученике за такмичења и омогућити им да учествују у додатним активностима које су битне за њихов уметнички развој. Трудим се да у том погледу будем подршка и ученицима и колегама. Мени лично, поред награда које сам добијала са својим ученицима и на државном и на међународном нивоу, највеће задовољство и успех заправо представља чињеница да су неки од мојих бивших ученика данас моје колеге, које успешно настављају пут који смо заједно започели када су они били талентовани ђаци.
Слађана Шегавчић
Председница Заједнице музичких и балетских школа Србије и директорка Музичке школе „Даворин Јенко”