Вести
29.04.2020.„Илустрација књиге – народна књижевност” – ликовни задатак
Како је у априлу и мају предвиђено да се обрађује наставна тема Визуелно споразумевање и начини на које се споразумевамо, предлажемо вам да са својим ђацима организујете ликовни задатак „Илустрација књиге – народна књижевност”, чија концепција омогућава ученицима да се самостално и кроз истраживачки приступ баве начинима илустровања књига уз препоруку коришћења водених боја, туша или темпера. Наравно, рад могу извести и комбинованим ликовним техникама.
Обрађујући тему Визуелног споразумевања, ученике смо учили шта значе термини визуелно споразумевање, симбол и знак, реклама, плакат и билборд, пиктограм, стилизација и дизајнер. Посебно смо наглашавали и означавали значај визуелних комуникација у прошлости и данас, и правили везу са садржајима из уметничког наслеђа. Ученицима скренути пажњу на медије и технике у којима могу бити реализовани различити облици визуелног споразумевања.
У том контексту, након што су већ обрађени појмови о споразумевању, треба им понудити дигитални садржај уџбеника Ликовна култура за 5. разред Издавачке куће Клет, те тако на 91. страни могу проверити своје знање о пиктограмима тако што ће испод сваког понуђеног пиктограма уписати његово значење. На страни 89 у мултимедијалном уџбенику ученици кликом на иконицу за видео могу погледати кратак филм о емотиконима као виду визуелног споразумевања. Након одгледаног видеа можете подстакнути ученике да прикажу различите емоције помоћу самостално осмишљених емотикона. Можете им предложити да, након што нацртају један или више личних емотикона, дате облике исеку и да по повратку у учионице од њих заједно направе јединствену композицију на хамеру, те покажу колико различитих емоција човек може да осети. Увек подстичите ученике да дате садржаје повезују с личним искуством и емоцијама. Такође, можете упутити ученике на 94. страну и погледати приказане слике из галерије слика које ученици могу анализирати. Након овога додатно упознајте ученике са значењем појмова илустрација и илустратор и објасните колики је значај илустрације као једног од облика визуелних комуникација у прошлости и данас.
Од великог је значаја направити корелацију са садржајима других наставних предмета, пре свега са историјом и музичком културом, како би се омогућило ученицима да се лакше подсете претходно стечених знања о уметничком и културном наслеђу. У том контексту мултимедијални ПДФ-ови и е-уџбеници Издавачке куће Клет су од велике помоћи. Наставник може нпр. прво приказати кратак видео Човек и музика о односу човека према музици, који смо поставили на 5. страну мултимедијалног ПДФ-а уџбеника Музичка култура за 5. разред, на основу којег ученици могу схватити да је уметничко и културно наслеђе разнолико. Наставник може упутити ученике на уџбеник Историја за 6. разред ИК „Клет” и лекције:
3.4. ПОСТАНАК СРПСКОГ КРАЉЕВСТВА
3.5. УСПОН СРПСКОГ КРАЉЕВСТВА
3.6. ВРХУНАЦ СРПСКЕ ДРЖАВЕ И СТВАРАЊЕ ЦАРСТВА, у којима ће пронаћи мноштво мултимедијалног материјала, од задатака, едукативних видео-материјала до илустрација.
Повежите ликовне појмове са садржајима из предмета информатика и рачунарство, тј. са одређеним рачунарским програмима који се користе за илустрације. Лекцију е-уџбеника можете пронаћи у уџбенику Информатика и рачунарство за 5. разред, поглавље 3.3. АЛАТИ ЗА РАД СА ГРАФИЧКИМ ОБЈЕКТИМА, ТЕКСТОМ, ЗВУКОМ И ВИДЕОМ
У овим данима много музеја је омогућило бесплатно разгледање уметнина које чувају, као и онлајн изложби, стога наставник може ученике упутити на нпр. сајт Народног музеја http://www.narodnimuzej.rs/, Галерије Матице српске http://www.galerijamaticesrpske.rs/ и других, рећи им да самостално истраже уметничка дела, која им такође могу послужити као мотивација.
За реализацију ликовне активности „Илустрација књиге – народна књижевност” ученицима саопштити технике, прибор и материјале. Ученике треба подстицати да истражују изражајне могућности техника, као и различите теме и мотиве којима могу илустровати своје књиге. Упутите ученике на текстове у читанци за српски/матерњи језик како би се инспирисали литерарним садржајима и одабрали онај који им највише одговара за њихов ликовни рад. Уколико ученици желе, понудите им могућност самосталног истраживања текстова из народне књижевности. Ученици тако могу да анализирају текст и бирају за илустровање мотиве из народних прича и песама који су на њих оставили најснажнији утисак како би испричали причу помоћу слике.
Ликовна техника: водене боје, туш, темпера
Прибор: четке различитих дебљина, крпа за брисање, посуда за воду, држаља и перо за туш
Материјали: водене боје, туш, папир из новина, лист из блока број 5
Користећи различите линије, облике и боје, креирај илустрацију за књигу са причама и песмама из наше народне књижевности. Изабери оне мотиве из прича и песама који су на тебе оставили најснажнији утисак. Илустрације које ствараш треба да испричају причу помоћу слике. Ако желиш, можеш да користиш и текст. У раду можеш да комбинујеш различите материјале и технике – оловке у боји, фломастере, тушеве и водене боје. Такође, то може да буде и заједничка књига свих ученика у одељењу, тако да свако илуструје одређену страницу књиге. Заједничка књига треба да има насловну страну. Обратите пажњу на слова која користите за корице књиге јер су и она једнако важна као и слика.